33rd. Annual Academy Awards (Oscars 1960)

Mejor película del año
The Alamo — John Wayne, productor
* The Apartment — Billy Wilder, productor
Elmer Gantry — Bernard Smith, productor
Sons and Lovers — Jerry Wald, productor
The Sundowners — Fred Zinnemann, productor

Mejor película de lengua extranjera
Kapo — Italy
La Vérité — France
Macario — Mexico
The Ninth Circle — Yugoslavia
* The Virgin Spring — Sweden

Mejor dirección
* The Apartment — Billy Wilder
Never on Sunday — Jules Dassin
Psycho — Alfred Hitchcock
Sons and Lovers — Jack Cardiff
The Sundowners — Fred Zinnemann

Mejor actriz
Greer Garson — Sunrise at Campobello [Eleanor Roosevelt]
Deborah Kerr — The Sundowners [Ida Carmody]
Shirley MacLaine — The Apartment [Fran Kubelik]
Melina Mercouri — Never on Sunday [Ilya]
* Elizabeth Taylor — Butterfield 8 [Gloria Wandrous]

Mejor actor
Trevor Howard — Sons and Lovers [Morel]
* Burt Lancaster — Elmer Gantry [Elmer Gantry]
Jack Lemmon — The Apartment [C.C. 'Bud' Baxter]
Laurence Olivier — The Entertainer [Archie Rice]
Spencer Tracy — Inherit the Wind [Henry Drummond]

Mejor actriz en un papel de reparto
Glynis Johns — The Sundowners [Mrs. Firth]
* Shirley Jones — Elmer Gantry [Lulu Baines]
Shirley Knight — The Dark at the Top of the Stairs [Reenie]
Janet Leigh — Psycho [Marion Crane]
Mary Ure — Sons and Lovers [Clara Dawes]

Mejor actor en un papel de reparto
Peter Falk — Murder, Inc. [Abe Reles]
Jack Kruschen — The Apartment [Dr. Dreyfuss]
Sal Mineo — Exodus [Dov Landau]
* Peter Ustinov — Spartacus [Batiatus]
Chill Wills — The Alamo [Beekeeper]

Mejor guión escrito directamente para la pantalla
The Angry Silence — Story by Richard Gregson, Michael Craig; Screenplay by Bryan Forbes
* The Apartment — Billy Wilder, I. A. L. Diamond
The Facts of Life — Norman Panama, Melvin Frank
Hiroshima, Mon Amour — Marguerite Duras
Never on Sunday — Jules Dassin

Mejor guión basado en material de otro medio
* Elmer Gantry — Richard Brooks
Inherit the Wind — Nedrick Young, Harold Jacob Smith [NOTE: Upon request of his widow and upon recommendation of the Writers Branch Executive Committee, the Board of Governors voted on June 22, 1993, to restore the name of Nedrick Young to the nominations and award presented to Nathan E. Douglas (Mr. Young's pseudonym during the blacklisting period).]
Sons and Lovers — Gavin Lambert, T. E. B. Clarke
The Sundowners — Isobel Lennart
Tunes of Glory — James Kennaway

Mejor música (partitura de una película dramática o cómica)
The Alamo — Dimitri Tiomkin
Elmer Gantry — Andre Previn
* Exodus — Ernest Gold
The Magnificent Seven — Elmer Bernstein
Spartacus — Alex North

Mejor música (partitura de una película musical)
Bells Are Ringing — Andre Previn
Can-Can — Nelson Riddle
Let's Make Love — Lionel Newman, Earle H. Hagen
Pepe — Johnny Green
* Song without End (The Story of Franz Liszt) — Morris Stoloff, Harry Sukman

Mejor música (canción)
‘The Facts of Life’ de The Facts of Life — Música y letras de Johnny Mercer
‘Faraway Part of Town’ de Pepe — Música de Andre Previn; letras de Dory Langdon
‘The Green Leaves of Summer’ de The Alamo — Música de Dimitri Tiomkin; letras de Paul Francis Webster
* ‘Never On Sunday’ de Never on Sunday — Música y letras de Manos Hadjidakis
‘The Second Time Around’ de High Time — Música de James Van Heusen; letras de Sammy Cahn

Mejor fotografía (blanco y negro)
The Apartment — Joseph LaShelle
The Facts of Life — Charles B. Lang, Jr.
Inherit the Wind — Ernest Laszlo
Psycho — John L. Russell
* Sons and Lovers — Freddie Francis

Mejor fotografía (color)
The Alamo — William H. Clothier
Butterfield 8 — Joseph Ruttenberg, Charles Harten
Exodus — Sam Leavitt
Pepe — Joe MacDonald
* Spartacus — Russell Metty

Mejor dirección artística (blanco y negro)
* The Apartment — Dirección artística de Alexander Trauner; decorados de Edward G. Boyle
The Facts of Life — Dirección artística de Joseph McMillan Johnson, Kenneth A. Reid; decorados de Ross Dowd
Psycho — Dirección artística de Joseph Hurley, Robert Clatworthy; decorados de George Milo
Sons and Lovers — Dirección artística de Tom Morahan; decorados de Lionel Couch
Visit to a Small Planet — Dirección artística de Hal Pereira, Walter Tyler; decorados de Sam Comer, Arthur Krams

Mejor dirección artística (color)
Cimarron — Dirección artística de George W. Davis, Addison Hehr; decorados de Henry Grace, Hugh Hunt, Otto Siegel
It Started in Naples — Dirección artística de Hal Pereira, Roland Anderson; decorados de Sam Comer, Arrigo Breschi
Pepe — Dirección artística de Ted Haworth; decorados de William Kiernan
* Spartacus — Dirección artística de Alexander Golitzen, Eric Orbom; decorados de Russell A. Gausman, Julia Heron
Sunrise at Campobello — Dirección artística de Edward Carrere; decorados de George James Hopkins

Mejor diseño de vestuario (blanco y negro)
* The Facts of Life — Edith Head, Edward Stevenson
Never on Sunday — Deni Vachlioti
The Rise and Fall of Legs Diamond — Howard Shoup
Seven Thieves — Bill Thomas
The Virgin Spring — Marik Vos
Mejor diseño de vestuario (color)
Can-Can — Irene Sharaff
Midnight Lace — Irene
Pepe — Edith Head
* Spartacus — Valles, Bill Thomas
Sunrise at Campobello — Marjorie Best

Mejor montaje
The Alamo — Stuart Gilmore
* The Apartment — Daniel Mandell
Inherit the Wind — Frederic Knudtson
Pepe — Viola Lawrence, Al Clark
Spartacus — Robert Lawrence

Mejor sonido
* The Alamo — Samuel Goldwyn Studio Sound Department, Gordon E. Sawyer, director de sonido; and Todd-AO Sound Department, Fred Hynes, director de sonido
The Apartment — Samuel Goldwyn Studio Sound Department, Gordon E. Sawyer, director de sonido
Cimarron — Metro-Goldwyn-Mayer Studio Sound Department, Franklin E. Milton, director de sonido
Pepe — Columbia Studio Sound Department, Charles Rice, director de sonido
Sunrise at Campobello — Warner Bros. Studio Sound Department, George R. Groves, director de sonido

Mejores efectos especiales
The Last Voyage — Visual Effects by A.J. Lohman
* The Time Machine — Visual Effects by Gene Warren, Tim Baar

Mejor cortometraje (acción real)
The Creation of Woman — Charles F. Schwep and Ismail Merchant, productores
* Day of the Painter — Ezra R. Baker, productor
Islands of the Sea — Walt Disney, productor
A Sport Is Born — Leslie Winik, productor

Mejor cortometraje (animación)
Goliath II — Walt Disney, productor
High Note — Warner Bros.
Mouse and Garden — Warner Bros.
* Munro — William L. Snyder, productor
A Place in the Sun — Frantisek Vystrecil, productor

Mejor largometraje documental
* The Horse with the Flying Tail — Larry Lansburgh, productor
Rebel in Paradise — Robert D. Fraser, productor

Mejor cortometraje documental
Beyond Silence — United States Information Agency
A City Called Copenhagen — Statens Filmcentral, The Danish Government Film Office
George Grosz' Interregnum — Charles Carey y Altina Carey, productores
* Giuseppina — James Hill, productor
Universe — Colin Low, productor

Premio honorífico
* Gary Cooper for his many memorable screen performances and the international recognition he, as an individual, has gained for the motion picture industry.
* Stan Laurel for his creative pioneering in the field of cinema comedy.
* Hayley Mills for 'Pollyanna,' the most outstanding juvenile performance during 1960.

Premio Humanitario Jean Hersholt
* Sol Lesser